Händel in Pasticcio

Affiche (klik om te vergroten):
Over dit concert:

Pasticcio is Italiaans voor 'pastei', een term uit de drukkerswereld van vroeger tijd voor een zetsel dat in wanorde is geraakt. Tegenwoordig bedoelen wij er voornamelijk gebak van fijn deeg met vlees mee.
In de achttiende eeuw kon het ook een opera zijn die was samengesteld uit aria's, ensembles en instrumentale stukken afkomstig van verschillende bestaande opera's. Onze naamgever Georg Friedrich Händel (1685-1759) was een ijverig beoefenaar
van dit genre in de periode 1711-1737, toen hij in Londen actief was als componist en producent van opera's. Er wordt weleens laatdunkend over gesproken, maar een mens heeft nu eenmaal beperkt tijd tussen het slapen door; de vraag naar nieuwe Italiaanse theatermuziek was destijds ontzagwekkend groot, en zo combineerde Händel het nuttige met het aangename. Het muzikaal bijeenrapen was bij hem kennelijk zodanig een tweede natuur geworden dat hij in 1738 voor een benefietconcert in King's Theater te Londen de pasticcio An Oratorio liet opvoeren. Daar zou het op het terrein van oratoria overigens bij blijven, want vanaf zijn eerste oratorium Esther, dat in 1732 in hetzelfde theater in première was gegaan, zou Händel zich uitsluitend met unieke composities wijden aan het vocale genre dat hem, met Messiah uit 1743 voorop, monumentale roem en rijkdom bracht.
De Amsterdamse Händelvereniging pakt vanmiddag de draad op met een fijnzinnige muzikale pastei, dit samen met het barokorkest Concerto d'Amsterdam en de fenomenale Zweeds-Nederlandse zangeres Âsa Olsson, die niet alleen in Cappella Amsterdam en het Nederlands Kamerkoor zingt maar ook een soliste met imposante theatrale kwaliteiten is. Zij neemt u mee langs adembenemende aria's van Bach, Händel en Purcell, de drie grootmeesters van de vocale barok.