Het komende concert

In verband met de Corona-crisis gaan onze geplande concerten niet door. We streven ernaar om op een later tijdstip het concert alsnog uit te voeren.

Händel schreef dit levendige niet-religieuze oratorium in januari 1740. Hij had toen de tekst van 'The Messiah' al in handen, maar had op dat moment geen zin om daar muziek bij te gaan schrijven. Hij wilde liever eerst een vrolijk stuk schrijven, om het Londense publiek te vermaken.

Dat vrolijke stuk werd 'L'Allegro, Il Penseroso ed Il Moderato', grotendeels op teksten uit twee gedichten van John Milton. Onderwerp van het oratorium is de discussie tussen de vrolijke (Allegro) en de zwaarmoedige (Penseroso) mens over de dingen waarvan zij genieten. Händel was zo geïnspireerd door onderwerp en teksten dat hij de sprankelende muziek in minder dan drie weken op papier zette.

Het oratorium werd goed ontvangen en tijdens Händels leven werd het nog vaak heropgevoerd. Daarna verdween het echter, zoals veel van Händels composities, in de vergetelheid. Dat Felix Mendelssohn het een eeuw later als 'geheime tip' meegaf aan de organisatoren van een muziekfestival heeft er misschien iets aan bijgedragen dat het werk tegenwoordig wel weer eens, alhoewel niet vaak, te horen is. De Amsterdamse Händelvereniging is er trots op het in een Nederlandse reprise te kunnen laten gaan!