Jephtha - drama in woord en muziek

"Meteen toen hij haar zag scheurde hij zijn kleren en riep uit:

Ach mijn kind, dat jij me deze slag moet toebrengen, dat juist jij het bent die me in het ongeluk stort!

Ik heb de HEER een gelofte gedaan en daar kan ik niet op terugkomen."

(Rechters 11, De NIeuwe Bijbelvertaling)

Jephtha - drama in woord en muziek

G. F. Händel

za 10 november, 20:00 uur, Broeker Kerk, Kerkplein 13, Broek in Waterland

zo 11 november, 15:30 uur, Dominicuskerk, Spuistraat 12, Amsterdam

Kaarten: voorverkoop EUR 20,-; aan de zaal EUR 22,50; CJP en Stadspas EUR 20,-

Ga direct naar kaartverkoop

Händels dramatische laatste oratorium JEPHTHA wordt zelden door (amateur)koren uitgevoerd, maar des te vaker, en met veel succes, door professionele operagezelschappen. De Nationale Opera maakte er in 2016 nog furore mee.
Een enscenering voor het toneel is echter niet de enige manier om recht te doen aan de tragiek van Jephtha, die zich door een ondoordachte belofte aan God gedwongen voelt zijn dochter Iphis ten offer te brengen. De Amsterdamse Händelvereniging heeft dit bijzondere werk met enkele simpele ingrepen geschikt gemaakt voor een concertuitvoering, met volledig behoud van de dramatische zeggingskracht. Wij schrappen enkele bijrollen, waardoor we ons volledig kunnen concentreren ons op het lot van de beide hoofdpersonen. Daarnaast zullen gesproken teksten, onder meer uit het Bijbelverhaal (Rechters 10 en 11), een kader geven aan de gebeurtenissen en de muzikale scenes met elkaar verbinden.

De rollen van Jephtha en Iphis zullen worden vertolkt door twee geweldige jonge zangers, en de begeleiding is in handen van Das Neue Mannheimer Orchester, een uit enthousiaste jonge musici bestaand barokensemble.

Uitvoerenden:
May Kristin Svanholm Hegvold, sopraan (Iphis)
Felipe Gallegos, tenor (Jephtha)
Frans Limburg, verteller
Koor van de Amsterdamse Händelvereniging