Jubilate

Concert gegeven op 9 en 10 mei, 2015

De Amsterdamse Händelvereniging gaf in mei 2015 twee concerten:

• 9 mei in de Sint-Nicolaaskerk in Broek in Waterland (Kerkplein 13);
  • 10 mei in de Keizersgrachtkerk in Amsterdam (Keizersgracht 566).

Met medewerking van Elvire Beekhuizen sopraan, Floor van der Sluis mezzosopraan, Dominic Kraemer bariton, Kirstin Gramlich orgel.

In het programma stond Händels ‘Jubilate Deo’ (Psalm 100: O be joyful in the Lord, all ye lands), HWV 279, centraal. Händel schreef dit werk in januari 1713. Een jaar eerder waren in Utrecht onderhandelingen begonnen tussen de partijen die streden in de Spaanse Successieoorlog (1702-1713). Die onderhandelingen zouden in april 1713 leiden tot de Vrede van Utrecht.
Het sluiten van het vredesverdrag werd opgeluisterd met vuurwerk en muziek, waaronder het Utrecht Te Deum & Jubilate, uitgevoerd tijdens een feestelijke kerkdienst (een plechtige 'Morning Prayer') in Saint Paul’s Cathedral, juli 1713. Met deze werken gaf Händel, die op 27-jarige leeftijd in november 1712 naar Londen was verhuisd, zijn visitekaartje af aan het Britse hof; koningin Anne zou dit belonen met een jaarlijkse toelage van 200 Pond.

Ook met andere stukken werd in dit concert de blik gericht op Engeland, waar Händel het grootste deel van zijn leven heeft gewoond en gewerkt. Het programma bestond hoofdzakelijk uit Engelse madrigalen, zowel uit de Barok als de Romantiek, composities van vrienden, opvolgers en voorlopers van Händel.

Vaughan Williams: Linden Lea
Bartlet: Of all the birds
Farmer: Fair Phyllis
Weelkes: Hark, all ye lovely saints