Mozart Requiem, november 2016

Wolfgang Amadeus Mozarts Requiem

Over een paar dagen is het 225 jaar geleden dat Wolfgang Amadeus Mozart overleed (op 5 december 1791). Dat betekent dat ook het onvoltooide Requiem waaraan hij op zijn sterfbed wellicht nog werkte 225 jaar oud is.
Bij het bespreken - of beluisteren — van Mozarts Requiem moeten we wel teruggaan naar zijn laatste levensdagen. Wie Milos Formans film 'Amadeus' heeft gezien herinnert zich nog wel de scène waarin Mozart — ogenschijnlijk niet zo erg ziek - al zingend aan Antonio
Salieri de noten van de dodenmis dicteert. Maar eigenlijk weten we niet zoveel méér over Mozarts sterfbed dan wat Sophie Haibl (zuster van Mozarts vrouw Constanze) drieëndertig jaar later verteld heeft aan Georg Nikolaus von Nissen, de tweede echtgenoot van Constanze en de eerste biograaf van Mozart.
Constanze, Mozarts echtgenote, heeft het verhaal 'gecorrigeerd' en waarschijnlijk naar haar hand gezet. Volgens andere, niet geverifieerde bronnen waren ook een paar van Mozarts vrienden — Schack, Geri en Hofer — aanwezig aan zijn sterfbed en waarschijnlijk ook Joseph Deiner, Mozarts bediende. Maar Sophie Haibl noemt alleen Franz Xaver Süssmayr, Mozarts leerling en factotum, met wie de stervende Mozart in zijn laatste kracht het Requiem repeteerde. Net als in de film dus. Zo vertelde Sophie het, zo schreef Nissen het op en zo bracht Constanze het naar buiten. Zo zorgde zij ervoor dat er voldoende noten in het Requiem zouden staan om het tweede deel van de gage van de opdrachtgever Graaf Walsegg te krijgen.