Toelichting Occasional Oratorio

Na ruim 250 jaar Nederlandse première van vergeten Händel oratorium!

Op zondag 19 november 2017 zal de Amsterdamse Händelvereniging een uitvoering geven van G.F. Händels ‘Occasional Oratorio’, en naar alle waarschijnlijkheid zal dat de eerste keer zijn dat dit oratorium in Nederland te horen is.

Händel schreef zijn ‘Gelegenheidsoratorium’ begin 1746, in een periode van grote politieke onrust in Engeland. Het koningschap van George II werd plotseling bedreigd door een opstand onder Schotse edelen. Zij wilden de kleinzoon van de in 1688 afgezette katholieke James II op de Engelse troon brengen, daarin militair gesteund door de Franse koning. Engeland was op dat moment verwikkeld in de Oostenrijkse successieoorlog, en het grootste deel van het Engelse leger bevond zich, evenals de koning, op het vasteland. Geen wonder dat er grote bezorgdheid bestond over de dreigende invasie vanuit het noorden. Händel, die als hofkomponist van de vader van George II naar Engeland was gekomen, deelde in deze zorg. Hij greep de ‘gelegenheid’ aan om door middel van een nieuw muziekstuk zijn steun aan de koning te betuigen en tegelijk de inwoners van Londen een hart onder de riem te steken.

De gevreesde invasie bleek minder grootschalig dan men had gevreesd en opstandelingen werden in april 1746 definitief verslagen. Maar in februari, toen de uitkomst nog onzeker was, hadden de Londenaren moed geput uit een prachtig nieuw oratorium, dat zeker geen gelegenheidswerkje was, zoals de titel zou kunnen suggereren.  Men zou het met meer recht ‘The best of Händel’ kunnen noemen, want Händel leende uit zijn eigen eerdere werk een aantal populaire hoogtepunten en vulde die aan met nieuwe composities. Zo ontstond een aangrijpend, virtuoos en kleurrijk geheel. Zonder echte verhaallijn, maar met een duidelijke boodschap: wij zijn klaar voor de strijd en wij zullen onze tegenstanders overwinnen!

Na de eerste uitvoeringen raakte het Occasional Oratorio in de vergetelheid en het is onwaarschijnlijk dat het ooit in Nederland is uitgevoerd. Sinds kort bestaat er echter een handelsuitgave van de bladmuziek en de Amsterdamse Händelvereniging is er trots op om als eerste Nederlandse koor dit prachtige oratorium te kunnen zingen.

Uitvoerenden: Amsterdamse Händelvereniging, solisten* en orkest o.l.v. André Cruz
Plaats: Waalse kerk, Walenpleintje, Amsterdam

m.m.v * Deasy Hartanto, sopraan / André Cruz, tenor / Berend Eijkhout, bas