There is an old belief, april 2018

Affiche (klik om te vergroten):
Over dit concert:

In 2018 was het 100 jaar geleden dat er een einde kwam aan de 'Grote Oorlog'. Onder de titel ‘There is an Old Belief’ heeft de Amsterdamse Händelvereniging op zondag 15 april 2018 drie koorwerken uitgevoerd waarin de sporen van die oorlog nog voelbaar zijn. De componisten: Charles Hubert Parry (1848-1928), Francis Poulenc (1899-1963) Charles Gounod 1818-1893.

Charles Hubert Parry componeerde de ontroerende Songs of Farewell aan het einde van zijn leven. Zijn wens om 'afscheid te nemen' kwam ook voort uit Parry's wanhoop over het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Parry was een groot bewonderaar van de Duitse cultuur en muziek en hield het voor onmogelijk dat Engeland en Duitsland ooit in staat van oorlog zouden kunnen raken. In de Songs of Farewell uitte Parry zijn verdriet over de oorlog het verlies van vrienden en de zwakheid van de mens op teksten van 17e- en 19e-eeuwse gedichten.

Oook de Quatre motets pour un temps de penitence van Poulenc zou men afscheidsliederen kunnen noemen ze gaan over de laatste dagen van Jezus. De teksten zijn afkomstig uit de liturgie voor de lijdensweek. Zowel qua onderwerp als qua sfeer laten deze motetten een minder bekende kant van Poulenc zien. Hier geen luchtige grappenmakerij zoals in de instrumentale muziek en de liederen voor solostem. De muziek volgt de dramatische tekst en is dan ook vaak pijnlijk schrijnend.

Gounod's Messe solennelle de Sainte Cécile was vanaf de première in 1855 geliefd bij het publiek. Camille Saint-Saëns, die aanwezig was bij die première, schreef later: "De uitvoering van de Ceciliamis riep een soort verdoving op. Deze eenvoud, deze grootsheid, dit zuivere licht dat zich over de muziekwereld als een schemer verspreidde, bracht de mensen in grote verbazing. Men voelde dat hier een genie aan het werk was geweest. Glanzende stralen gingen van deze mis uit: in eerste instantie was men verblind, daarna in vervoering gebracht en ten slotte overweldigd". In de misdelen wisselen momenten van uitbundigheid en totale verstilling elkaar af .